INFORMATION TIL INSTRUKTØRER OG HJÆLPEINSTRUKTØRER

 

INSTRUKTØRHÅNDBOG

 

Ankervelkommen instruktør og hjælpeinstruktør

Hjertelig velkommen i TMG Gymnastik. Vi er glade for, at du har lyst til at være en del af gymnastikken i Mårslet – og dermed give byens gymnaster nogle gode bevægelsesoplevelser.Anker

Denne håndbog er tænkt som et værktøj der kan give dig nyttige informationer og besvare nogle af de spørgsmål der kan dukke op, når du er instruktør og hjælpeinstruktør i TMG Gymnastik. Du er også altid velkommen til at kontakte bestyrelsen – vi hjælper gerne, så tøv ikke!

TMG Gymnastik lægger vægt på et godt samarbejde mellem instruktør og bestyrelse. Vi tilbyder dig en personlig og faglig udvikling gennem kurser, vejledning, et socialt netværk instruktørerne imellem og løbende arrangementer med både socialt og fagligt indhold.

 

Bestyrelsen for TMG Gymnastik, august 2019

 

Godtgørelsen/honorar

  • Bestyrelsen fastlægger sammen med dig, hvor mange instruktører, der kan dele et hold
  • Godtgørelse (honorar) pr. træningsgang som følger (alder ved sæsonstart)
    • Hjælpeinstruktører under 13 år, får 500 kr for en hel sæson.
    • Hjælpeinstruktører under 18 år 50 kr. pr. gang.
    • 18-25 årige 100 kr. Pr. person pr. gang.
    • >25 år 150 kr. pr. gang til deling.
  • DGI-undervisningsmateriale (efter aftale med bestyrelsen)
  • Sommerevent og nytårskur
  • Lækker Hummel-trøje
  • Fagligt kursus og førstehjælpskursus
  • Forhåndstilmelding - Som instruktør kan du og din husstand forhåndstilmelde dig før den offentlige tilmeldingsfrist, og være sikret en plads.
    Egne børn på eget hold går gratis (kontakt kassereren, Janine).
    Som instruktør får du 25% rabat af prisen på hold du selv går på, og dine børn kan gå på andre hold end dit og få 25% rabat af prisen.
    Bedre halvdel i husstanden betaler fuld pris på hold, men har forhåndstilmelding (kontakt kassereren). Ovenstående rabat ordninger og forhåndstilmeldinger gælder hold TMG Gymnastik udbyder.

Udbetaling af godtgørelse sker 2 gange årligt i december og april.

Senest d. 20. december 2019 og senest d. 10. april 2020 indsendes din timetalsopgørelse til kassereren. Disse tidsfrister skal overholdes, og det er dit ansvar at holde styre på timerne.

 

Sæsonkalender 2019/20

 

Sæsonen begynder i uge 37-2019 og slutter (for de flestes vedkommende) i uge 12-2020. Hvis du gerne vil fortsætte træningen længere, aftales det med bestyrelsen. Vi følger skolerne ferier, så der er ikke gymnastik i efterårs-, jule- og vinterferien.

 

 

August:             12. august: Forhåndstilmelding for instruktør – og instruktørers børn til alle hold

                             19. august: Tilmelding til alle børnehold åbner kl 20

                             20. august: Tilmelding til alle voksne hold åbner kl 20

                             28. august: Instruktørmøde for alle i sal A i Multihallen kl 19.00

 

September:     Sæsonstart uge 37 – 9.-14. september

                             15. september: minihjælperkursus for trænere fra 11-12 år – Sted: Multihallen kl. 10-17

 

Oktober:           Efterårsferie uge 42

 

November:      17. november: ”Stop-op-og-hop-dag” kl 14-16.30 i hallen

 

December:      Besked til bestyrelsen om hold, der stopper i uge 50, skal fortsætte efter nytår

                             15. december: timetals-opgørelse indsendes til kasseren (holdleder og hjælpeinstruktører)

                             Juleafslutning afholdes på holdene i uge 50 (se instruktørhåndbogen herom)

                             Juleferie fra uge 51, 52 og uge 1

 

Februar:            4. februar: Generalforsamling i TMG Gymnastik

                             Vinterferie uge 7

                             ”Nytårskur” for instruktører og bestyrelse (afventer dato)

 

Marts:                3. marts: Konstituering af ny bestyrelse

                             21. marts: TMG Gymnastik opvisning

 

April:                  1. april: Timetals-opgørelse indsendes til kasseren (holdleder og hjælpeinstruktører)

                             Opstart af forårshold efter påske

 

                             Fælleskursus: hjertestarter – sted: Mårslet – dato følger

 

 

RET TIL ÆNDRINGER FORBEHOLDES

 

AnkerUndervisningen

  • Vi forventer, at du møder forberedt, med en positiv energi og i god tid, så du kan tage imod dine gymnaster.
  • Som hold-ansvarlig, er det vigtigt at inddrage eventuelle hjælpeinstruktører, så de også kan forberede sig på deres del af undervisningen. Er I flere, der deler et hold, bedes I kommunikere til bestyrelsen, hvem der er holdansvarlig.
  • Musik-skabet i gymnastiksalen (nederste skab) og -kasserne tilhører TMG Gymnastik. Vejledningen ligger ved musikken. Pas godt på ledninger og stik, når du pakker dem væk i højtalerkassen. Musik-skabet i Multihallen og salene dertil sidder fast på væggen og vejledning sidder ved. Det er et normalt jag stik.
  • I gymnastiksalen og i redskabsrummet i Multihallen, i skabet er der en førstehjælpskasse med isposer, støttebind, plaster osv. Bestyrelsen er ansvarlig for opfyldning, og du er ansvarlig for at meddele, hvis der mangler noget.
  • Til alle timerne skal gymnasternes fremmøde noteres på holdets afkrydsningsliste. Du kan printe listen fra Conventus, ved at finde holdet i adressebog – finde dit hold – tryk på ikonet med de 2 mennesker – afkrydsningslister – papir – vælg lille (Ellers vil der ligge en liste til dig i dueslaget, som er printet af bestyrelsen. Listen over fremmøde lægges i holdets dueslag i det nederste skab i gymnastiksalen, eller i dueslaget i det blå skab i redskabsrummet i Multihallen, og skal altid være opdateret og tilgængelig, såfremt vi bliver udtaget til stikprøvekontrol af kommunen. Listen er vigtigt for foreningens økonomi, da fremmødekryds på listen tælles sammen af bestyrelsen og indsendes til kommunalt tilskud.
  • Du kan se en holdliste med gymnasternes telefonnumre og mailadresser i Conventus. Det er dit ansvar, at give dine gymnaster relevante oplysninger om holdet i løbet af sæsonen.
    I Conventus kan du også maile til holdet/gymnasterne. Ved i højre hjørne at vælge taleboblen – email – ny- email, herefter får du selve mailen frem, så kan du vælge hele dit hold til venstre og der sendes en mail til alle på holdet, du kan også sende til specifikke personer på holdet ved at vælge dem, eller til bestyrelsen ved at finde dem længere nede.
  • Redskaberne i redskabsrummet, deler vi med skolen, SFO og Juniorklubben i gymnastiksalen. I Multihallen har vi vores eget redskabsrum. Det er mange brugere, og det giver selvsagt både et stort slid, og til tider en del rod. Det er et fælles ansvar, at alle gør deres til at holde orden i rummet, og få endelig dine gymnast-forældre eller gymnasterne til at hjælpe, så du ikke står med det selv. Der ud over er bestyrelsen i løbende dialog med Mårslet Skole om at holde orden, så vi har stort fokus herpå. Du bedes give besked til bestyrelsen, hvis noget er ødelagt. De blå skabe i redskabsrummet, i gymnastiksalen, indeholder småredskaber, rekvisitter, måtter, elastikker m.m. og ligeledes det blå skab i redskabsrummet i Multihallen. Se listen i de respektive redskabsrum.
  • Vinduer i gymnastiksalen skal ALTID lukkes efter træning, også selv om der kommer et hold efter dig, fordi holdet måske ikke er opmærksom herpå, hvis de ikke selv har åbnet et vindue. Gør det til en vane lige at notere dig om alle vinduer er lukkede, inden du forlader salen.
  • Pas godt på dine nøgler og fælles-nøglen, der bor i musikskabet i gymnastiksalen, og som passer til alle låse og hængelåse i redskabsrummet.AnkerI Multihallen bliver der udleveret en kode, til hallerne og salene, som ikke må videregives til nogen. Derudover udleveres der en nøgle til redskabsrummet i Multihallen. Den er ligeledes ikke en nøgle der skal videregives.

 

Tilmeldingsprocedure og venteliste

Tilmelding til alle hold foregår på vores hjemmeside www.tmgsport.dk, hvor man samtidig betaler. Hvis man ikke har mulighed for at tilmelde sig og betale på en computer, kan man ringe eller skrive til Janine. Der skal oplyses hold, navn, fødselsdato, adresse og telefon/mobil. Sæsonens tilmeldingsdato oplyses på vores hjemmeside, på Facebook og i Mårslet Bladet.

I samarbejde med bestyrelsen aftales det med instruktøren, hvor mange gymnaster der er plads til på de enkelte hold. I tilfælde af venteliste aftales det med Julie eller Janine, om du vurderer at have plads til flere på dit hold. Som instruktør har du ikke mulighed for selv at sætte gymnaster på hold eller venteliste.

Dukker gymnaster op til træning uden tilmelding er de velkomne til at få en prøvetime, såfremt der er plads på holdet. Ellers bedes du foreslå dem at melde sig på venteliste, så de kan få prøvetime/komme på holdet, hvis der er frafald. Holdlisten og antallet af gymnaster på holdet skal stemme overens, og du bedes som instruktør hjælpe til med at sikre, at vi ikke har ”gratister” på holdene.

 

Conventus

Alle hold er oprettet i et it-system, der hedder Conventus, således at det er muligt at tilmelde sig og betale inde på vores hjemmeside.

Conventus er det it-system, der benyttes til at administrere hold, betalinger og regnskab mv.
Her er det muligt at se de tilmeldte på de hold, du er instruktør på, deres personlige data og f.eks. sende mail til holdet eller til enkelte gymnaster. For at printe en afkrydsningsliste, skal du trykke på ikonet med de 2 mennesker – afkrydsningslister – papir – vælg lille. Som instruktør får du et log-ind og password til Conventus, hvor du kan se oplysninger om det hold du træner. Du skal logge på systemet på hjemmesiden http://www.conventus.dk/.

OBS når du skal tilmelde dig hold via Vores hjemmeside, så husk at logge ind med dit mobil nr som login og ikke dit brugernavn, så du kommer ind på ”blå” Conventus og ikke ”orange” Conventus. Du skal blot bruge dit normale password. Hvis du bruger dit brugernavn vil Conventus automatisk logge ind på instruktør ”orange” Conventus og derved vil du ikke få muligheden for at tilmelde dig hold.

 

Sæson og sæsonkalender

Sæsonen begynder i uge 37 og slutter i ca. uge 12-2020 - efter TMGs opvisning d. 21/3 2020. Hvis du gerne vil fortsætte træningen længere eller tage et hold i forårssæsonen, aftales det med bestyrelsen.

Vi følger skolernes ferier i gymnastiksalen, så der er ikke træning i efterårs-, jule- og vinterferien. I Multihallen og salene er der kun ferie hvis instruktøren ønsker det.

 

Vejledning

Det er vigtigt for bestyrelsen, at du i løbet af en sæson udvikler dig både som instruktør og som person. Derfor tilbyder vi hvert andet år, at du uanset erfaring og holdtype, kan få vejledning fra en erfaren DGI-instruktør/vejleder fra DGI-Østjyllands vejlederkorps. Du giver besked på instruktørmødet, om du vil have vejledning, og Bestyrelsen står for tilmeldingen.

DGI-vejlederen vil tage direkte kontakt til dig, for at aftale nærmere om tidspunkt og fokusområder i vejledningen. Vejledning tilbydes i sæson 2019/20, og ønsker du vejledning bedes du kontakte bestyrelsen.

 

Kurser

Det er givende og inspirerende at komme på kursus eller uddannelsesforløb eventuelt sammen med andre instruktører fra TMG Gymnastik. Som bestyrelse vil vi derfor opfordre dig til, at deltage i mindst et kursus / inspirationsdag pr. sæson. Kursustilbud findes i:

  • DGI’s kursusfolder og på www.dgi.dk
  • DGI Østjyllands Gymnastik kursusfolder
  • DGF’s uddannelsesfolder og på www.dgf.dk

Alle tilmeldinger til kurser sker gennem bestyrelsen (Heidi).

Transportudgifter dækkes således, at der udbetales efter billigste offentlige transport.

Opvisninger

Det enkelte hold har mulighed for at deltage i DGI-Østjyllands forårsopvisning i Vejlby-Risskov hallen i Risskov, og i vores lokale TMG-opvisning. Deltagelse i forårsopvisningen aftales på holdet, og bestyrelsen varetager selve tilmeldingen i januar. Så giv besked inden da.

Til vor lokale opvisning hjælpes vi ad med klargøring, afvikling og oprydning af hallen.

Datoen er d. 21/3 2020 kl. 13-16.30

Der er mulighed for, at deltage i andre opvisninger, stævner og gymnastikweekender. Dette aftaler du selv med dit hold, og bestyrelsen kan være behjælpelig med tilmelding eller lign.

Det er instruktørens ansvar og valg, om der skal indkøbes opvisningstøj. Betaling af opvisningstøj kan ske igennem Conventus systemet. Kontakt Janine, hvis du ønsker at gøre brug heraf.

 

Jule- og sæsonafslutning på holdene

Instruktørerne planlægger selv disse. Der kan købes ind for ca. 10 kr. pr. gymnast. (Indkøb refunderes ved aflevering af kvittering for indkøb til kassereren).

 

Andre arrangementer

I løbet af året afholdes der yderligere arrangementer i forhold til hvilke ønsker og idéer, der dukker op fra instruktører og bestyrelse. Se nedenstående eksempler.

 

STOP-OP-OG-HOP-dag 

(SOOH) – afholdes d. 17/11 kl 12-16.30 og er et arrangement vi afholder for alle børn i Mårslet og omegn. Vi fylder hallen med redskabsbaner og laver aldersopdelte aktiviteter til en aktiv dag for hele familien. Alle instruktører hjælpes ad med at hente redskaber, afvikling og deltagelse i arrangementet i hallen samt oprydning. Vi slutter af med at spise aftensmad sammen, hvor Jeres børn/mand/kone også er inviteret.

Anker 

Instruktørmøder

Det forventes, at der bliver afholdt ca. to instruktørmøder i løbet af en sæson, hvor instruktører og bestyrelse deltager. Et opstartsmøde før sæsonen starter og et afslutningsmøde efter sæsonner. Derudover vil der blive afholdt et nytårskur omkring januar eller en afslutningsfest omkring april.

 

Børneattest

Alle foreninger er ved lov blevet pålagt at indhente en børneattest på alle instruktører over 15 år, som har kontakt med børn under 15 år. Loven er vedtaget for at forebygge seksuelle overgreb på børn. TMG Gymnastik indhenter en gang årligt oplysninger herom, fra kriminalregistret.

En børneattest er fortrolig, og vil blive behandlet som sådan i TMG Gymnastik.

 

Nøgler

Nøgler til gymnastiksalen og Multihallens redskabsrum udleveres og kvitteres der for på instruktørmødet før sæsonstart (Pernille). Vælger du at stoppe som instruktør, skal du aflevere nøglen igen. Hoveddøren, i gymnastiksalen, åbnes med chippen, øvrige nøgler anvendes til det gamle musikskab og til redskabsrummet. Efter træning skal du aflåse alle døre og kører chippen over sensoren på hoveddøren 2 gange, så den lyser rødt.

 

Musik

TMG Gymnastik har vores eget musikanlæg, hvor du kan afspille både CD og fra IPad, IPhone etc.

Vær varsom når ledninger pakkes væk og ind i kassen til musikken, at de ikke sidder i klemme og bliver bøjet.Anker


 

 

Førstehjælp

Det er et krav, at du har førstehjælpskursus, når du har et hold. TMG gymnastik arrangerer eller tilbyder via DGI kurser eller andre ydbydere. Du kan tilmelde dig enten både fuld intro eller genopfriskning.

Der findes en førstehjælpskasse til basal førstehjælp i det nederste skab og ekstra isposer i redskabsrummet. Tager du den sidste af en ting, bedes du give bestyrelsen besked. Hjertestarter findes ved Multihallen eller ved Brugsen og Rema 1000.

 

Kommunikation og marketing

Der er forskellige lokale medier at gøre brug af, når vi skal lave PR for et hold eller fortælle nyheder om foreningen. Har du noget på hjerte, en artikel du vil skrive om dit hold eller er der plads til flere deltagere, så kontakt Jane Midtgaard Madsen, så dit budskab kan komme ud f.eks. på:

  • Hjemmesiden www.tmgsport.dk
  • www.maarslet.net
  • i Mårslet Bladet som har deadline d. 10. i hver måned
  • På Facebook-grupper: ”TMG Gymnastik” og ”Mårslet Og Omegns Opslagstavle”

Der findes endvidere en Facebook-gruppe for bestyrelse og instruktører, som du også kan benytte til hurtige spørgsmål, sparring eller hvis du pludselig er forhindret i at afholde en træning, og du vil søge en afløser. Facebook-gruppen hedder: ”TMG Gymnastik Instruktører”.

 

Uoverensstemmelser

I tilfælde af uoverensstemmelser mellem instruktør og gymnast eller forældre, bedes du kontakte bestyrelsen. Både så vi kan støtte dig, men også fordi et eventuelt sagsforløb skal følge TMGs vedtægter på området fra start til slut.

 

 

 

AnkerRedskaber

Vi har redskaber i redskabsrummet i gymnastiksalen, der kan åbnes med nøglen der ligger i rummet ved dueslaget. Se billede opslag der hænger i redskabsrummet ovre hvad vi har. I Multihallen hænger tilsvarende liste over hvilke redskaber vi har i Multihallen og salene. Info om adgang til redskabsrummet i multihallen følger.

VELKOMMEN i TMG Gymnastik

 

 

Hjælpeinstruktør i TMG Gymnastik 2019/20

Fordele ved at være hjælpeinstruktør

  • Du er en del af en stor engageret gruppe af mennesker, der brænder for gymnastik og bevægelse
  • Du har mulighed for at få kurser bl.a. førstehjælp og hjælpeinstruktørkursus
  • Du bliver inviteret med til sociale og sjove arrangementer sammen med resten af instruktør- og hjælpeinstruktørteamet
  • Du kan skrive det på dit CV
  • Du kan få en anbefaling fra TMG Gymnastik ved sæsonafslutning
  • Honorar kr. 50/kr pr. træningsgang -  udbetales 2 x om året, (HI under 13 år får totalt 500 kr for en sæson)

Inden sæsonstart

  • Navn, adresse, fødselsdato, dit tlfnr., forældres tlfnr. samt e-mail sendes til bestyrelsen
  • På instruktørmødet har du mulighed for at prøve hjælpetrænertrøje, så den rette størrelse kan bestilles
  • Er du over 15 år, skal du udfylde en børneattest der vil blive tilsendt elektronisk i e-boks, eller via dine forældres e-boks.
  • Du udveksler kontaktoplysninger med instruktøren og aftaler evt. at holde et møde og afstemme roller og forventninger
  • Du kan melde dig til kursus gennem bestyrelsen – førstehjælp og fagligt relevant DGI kursus. Når du er tilmeldt, er der mødepligt til kurset
  • Krav: Du skal tage førstehjælpskursus, hvis du ikke allerede har et
  • Du noterer datoer for kurser, sociale arrangementer og opvisning i din kalender, så du er klar på at deltage hen over sæsonen
  • Er du på facebook, er det en god ide at melde dig til gruppen ”TMG Gymnastik Instruktører”. Her får du information om forskellige arrangementer, og du kan nemt komme i kontakt med de andre i TMG Gymnastik (det er dog ikke et krav)

I sæsonen

  • Du er instruktørens højre hånd, og I har aftalt på forhånd, hvad din rolle er på holdet
  • Efter aftale med instruktøren kan du stå for dele af undervisningen
  • Du har overblik over gymnasterne og ser dem, der er kede af det, eller ikke følger med, og arbejder med at blive gode venner fra gang til gang, så de bliver trygge og glade i gymnastiktimen
  • Du sætter dig ind i, hvor redskaberne står og stiller dem altid tilbage på deres rigtige plads
  • Hver gang tjekker du, at I har førstehjælpskassen og mindst tre isposer klar (hvis ikke skal du informere instruktøren)
  • Du hjælper med redskabsbane eller ved springmodtagelse, når du er uddannet heri
  • Du afleverer timeopgørelse til kassereren d. 20. december 2019 og d. 10. april 2020, så du kan få udbetalt dit honorar

Gode råd og retningslinjer

  • Mød 5-10 min. Før, eller efter aftale med instruktørerne, og bliv efter timen og hjælp med at sætte redskaber på plads
  • Vær klar og omklædt i sportstøj samt bare tæer eller gymnastiksko
  • Ingen tyggegummi eller smykker til træning og langt hår skal sættes op
  • Du er rollemodel og børnene ser op til dig, så vær med, når der er øvelser, og hjælp, hvor der kan hjælpes (motiver børn, der ikke er med til at deltage, trøst, følg ud til forælder, følg på toilettet, hent førstehjælpskasse, osv.)
  • Afbud: Skulle du blive syg eller forhindret, så informer instruktøren i så god tid som muligt og byt gerne din time med en anden hjælpeinstruktør (brug f.eks. Facebook-gruppen hertil)
  • Hvis der er flere instruktører for holdet så aftal hvem, der er din kontaktperson
  • Vi har brug for dig hele sæsonen, så hvis der skulle være noget, du bliver ked af, så sig det til instruktøren/bestyrelsen

Efter sæsonen

  • Vi håber, at du har lyst til en sæson mere – giv besked senest i juni J
  • Vi vil rigtig gerne have din tilbagemelding - ris og ros til instruktør og/eller bestyrelse

Kontaktperson, fra bestyrelsen, for dig er: Heidi Vels Fuglsig, email hvj03@hotmail.com , mobil: 61162645.

 

Du forventes at have læst dette skriv samt instruktørhåndbogen. 

 

Tak for din indsats, du er med til at sikre, at 500 medlemmer i TMG Gymnastik kan bevæge sig hver uge ;-)

 

Bestyrelsen for TMG Gymnastik